24 апреля 2020 года
ПАСХА
Светлая Пятница
Последование утрени
для домашнего (келейного) совершения
Празднование иконы Божией Матери
«Живоносный Источник»
Моли?твами святы?х оте?ц на?ших, Го?споди Иису?се Христе?, Бо?же наш, поми?луй нас. Ами?нь.
Тропарь, глас 5:
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, / сме?ртию смерть попра?в / и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в. Трижды.
Стих 1: Да воскре?снет Бог, и расточа?тся врази? Его?, / и да бежа?т от Лица? Его? ненави?дящии Его?.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, / сме?ртию смерть попра?в / и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в.
Стих 2: Я?ко исчеза?ет дым, да исче?знут, / я?ко та?ет воск от лица? огня?. Христо?с воскре?се: единожды.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, / сме?ртию смерть попра?в / и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в.
Стих 3: Та?ко да поги?бнут гре?шницы от Лица? Бо?жия, / а пра?ведницы да возвеселя?тся. Христо?с воскре?се: единожды.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, / сме?ртию смерть попра?в / и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в.
Стих 4: Сей день, его?же сотвори? Госпо?дь, / возра?дуемся и возвесели?мся в онь. Христо?с воскре?се: единожды.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, / сме?ртию смерть попра?в / и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в.
Сла?ва Отцу? и Сы?ну и Свято?му Ду?ху.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, / сме?ртию смерть попра?в / и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в.
И ны?не и при?сно и во ве?ки веко?в. Ами?нь.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, / сме?ртию смерть попра?в / и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в.
И паки:
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, / сме?ртию смерть попра?в / и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в.
Го?споди, поми?луй, 12.
Сла?ва, и ны?не:
КАНОН ПАСХИ
Песнь 1
Ирмо?с: Воскресе?ния день, просвети?мся, лю?дие; Па?сха, Госпо?дня Па?сха: от сме?рти бо к жи?зни и от земли? к Небеси? Христо?с Бог нас преведе?, побе?дную пою?щия.
Припев: Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Очи?стим чу?вствия, и у?зрим непристу?пным све?том Воскресе?ния Христа? блиста?ющася, и ра?дуйтеся реку?ща я?сно да услы?шим, побе?дную пою?ще.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Небеса? у?бо досто?йно да веселя?тся, земля? же да ра?дуется, да пра?зднует же мир, ви?димый же весь и неви?димый: Христо?с бо воста?, весе?лие ве?чное.
И кано?н Богоро?дицы в честь Ея ико?ны «Живоно?сный Исто?чник»:
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
Ны?не источи? ми, Де?во Богоро?дице исто?чниче, благода?ть даю?щи Сло?ва, я?ко да воспою? Тя, исто?чник, вре?ющий живо?т и благода?ть ве?рным; Ты бо ипоста?сное Сло?во источи?ла еси?.
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
Врачевство? па?че естества?, храм Твой, Честна?я, явля?ется всем, Отрокови?це, от сме?рти бо я?вныя притека?ющия ве?рныя я?ве возставля?ет, и всем незави?стную то?чит сла?дость.
Сла?ва Отцу? и Сы?ну и Свято?му Ду?ху.
Излива?еши с небесе? неистощи?мо благода?ти вои?стинну еди?на: слепе?юща бо твори?ши взира?ти к све?ту, бла?том но?вым, возгласи?вши свы?ше па?че смы?сла Лео?нови.
И ны?не и при?сно и во ве?ки веко?в. Ами?нь.
О?бщее любоче?стие челове?чества Честна?я, ра?дуйся Мари?е, ра?дуйся; всех бо Творе?ц на Тя, я?коже ка?пля сни?де я?вственно, исто?чник Тя безсме?ртен показа?в Богоневе?стная.
Катава?сия: Воскресе?ния день, просвети?мся, лю?дие; Па?сха, Госпо?дня Па?сха: от сме?рти бо к жи?зни и от земли? к Небеси? Христо?с Бог нас преведе?, побе?дную пою?щия.
Песнь 3
Ирмо?с: Прииди?те, пи?во пие?м но?вое, не от ка?мене непло?дна чудоде?емое, но нетле?ния исто?чник, из гро?ба одожди?вша Христа?, в Не?мже утвержда?емся.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Ны?не вся испо?лнишася све?та, Не?бо же и земля?, и преиспо?дняя: да пра?зднует у?бо вся тварь воста?ние Христо?во, в Не?мже утвержда?ется.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Вчера? спогребо?хся Тебе?, Христе?, совостаю? днесь воскре?сшу Тебе?, сраспина?хся Тебе? вчера?, Сам мя спросла?ви, Спа?се, во Ца?рствии Твое?м.
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
Све?тлый Тя святы?й храм Влады?ки всех, Отрокови?це вем, и нетле?ния Исто?чник, во?ду излива?ющ Христа?, от Него?же напая?емся.
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
От Твоея? благода?ти, Влады?чице исто?чниче, Самоде?ржцу дае?ши исхо?дов происхожде?ние содержи?мо лю?те, ка?мене подстоя?ние стра?шное, водо?ю разреши?вшееся.
Сла?ва Отцу? и Сы?ну и Свято?му Ду?ху.
Тече?т благода?ть незави?стная от Тебе?, Богоро?дице Де?во, оби?льно точа?щая, хроми?и ска?чут о Тебе?, прокаже?нных очища?ется мно?жество, и де?мони угнета?ются.
И ны?не и при?сно и во ве?ки веко?в. Ами?нь.
Всем дае?ши исцеле?ние ве?рным, царе?м, простце?м, ни?щим, князе?м, убо?гим, бога?тым о?бще, во?ду излива?яй Исто?чниче разли?чное исцеле?ние.
Катава?сия: Прииди?те, пи?во пие?м но?вое, не от ка?мене непло?дна чудоде?емое, но нетле?ния исто?чник, из гро?ба одожди?вша Христа?, в Не?мже утвержда?емся.
Та?же:
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, / сме?ртию смерть попра?в / и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в. Трижды.
Го?споди, поми?луй. Трижды.
Сла?ва, и ны?не:
Конда?к Па?схи, глас 8:
А?ще и во гроб снизше?л еси?, Безсме?ртне, но а?дову разруши?л еси? си?лу и воскре?сл еси?, я?ко Победи?тель, Христе? Бо?же, жена?м мироно?сицам веща?вый: ра?дуйтеся, и Твои?м апо?столом мир да?руяй, па?дшим подая?й воскресе?ние.
И?кос
Е?же пре?жде со?лнца Со?лнце, заше?дшее иногда? во гроб, предвари?ша ко у?тру и?щущия я?ко дне мироно?сицы де?вы, и друга? ко друзе?й вопия?ху: о други?ни, прииди?те, воня?ми пома?жем Те?ло живоно?сное и погребе?нное, плоть Воскреси?вшаго па?дшаго Ада?ма, лежа?щую во гро?бе. И?дем, потщи?мся, я?коже волсви?, и поклони?мся, и принесе?м ми?ра я?ко да?ры, не в пелена?х, но в плащани?це обви?тому, и пла?чим, и возопии?м: о Влады?ко, воста?ни, па?дшим подая?й воскресе?ние.
Седа?лен Богоро?дицы, глас 8:
Приснотеку?щий Исто?чник, и живо?тный, источа?яй струя? боже?ственный ток, согла?сно восхва?лим благода?ти прося?ще; на ки?йждо бо день источа?ет исцеле?ния, я?ко рек тече?ния показу?яй мале?йшая. Те?мже по до?лгу приступа?юще с любо?вию, ве?рно почерпе?м от Исто?чника неисчерпа?емое здра?вие, вои?стинну безсме?ртное, ороша?ющее ве?рно благочести?вых сердца?; устна?ми возопии?м, Ты еси? ве?рных утеше?ние.
Песнь 4
Ирмо?с: На Боже?ственней стра?жи богоглаго?ливый Авваку?м да ста?нет с на?ми и пока?жет светоно?сна А?нгела, я?сно глаго?люща: днесь спасе?ние ми?ру, я?ко воскре?се Христо?с, я?ко всеси?лен.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Му?жеский у?бо пол, я?ко разве?рзый де?вственную утро?бу, яви?ся Христо?с; я?ко челове?к же, А?гнец нарече?ся; непоро?чен же, я?ко невку?сен скве?рны, на?ша Па?сха, и я?ко Бог и?стинен, соверше?н рече?ся.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Я?ко единоле?тный а?гнец, благослове?нный нам вене?ц Христо?с, во?лею за всех закла?н бысть, Па?сха чисти?тельная, и па?ки из гро?ба кра?сное пра?вды нам возсия? Со?лнце.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Богооте?ц у?бо Дави?д пред се?нным ковче?гом скака?ше игра?я, лю?дие же Бо?жии святи?и, образо?в сбытие? зря?ще, весели?мся боже?ственне, я?ко воскре?се Христо?с, я?ко всеси?лен.
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
Па?че песка? вои?стинну, и ка?плий дожде?вных, бы?ша Богоро?дице мно?жества, исто?чника дел Твои?х, непреста?нно теку?щая на всю зе?млю бога?тно, и вся?каго боля?ща лю? те ско?ро исцеля?ющая.
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
На стесне?нный жены? от карки?на сосе?ц, вода? возлива?ется, Де?во, исто?чника Твоего?, Влады?чице, и а?бие преста?ша стра?сти смертоно?сныя струе?ю, и карки?н про?сто изы?ти позна?.
Сла?ва Отцу? и Сы?ну и Свято?му Ду?ху.
Недомы?слимое в Тебе?, и па?че естества? соде?янное есть я?вственно, Богоро?дице, вода? бо быва?ет исто?чника Твоего? исцеле?ние, неду?гом смертоно?сным проти?вное, его?же естество? я?ве никогда?же ве?дяше.
И ны?не и при?сно и во ве?ки веко?в. Ами?нь.
При?сно умерщвля?ет мя враг сла?стными прило?ги, Влады?чице исто?чниче Богоро?дице, не пре?зри, предвари? ско?рая по?моще; сего? же се?тей мя изба?ви, да воспою? Тя, при?сно многопе?тую.
Катава?сия: На Боже?ственней стра?жи богоглаго?ливый Авваку?м да ста?нет с на?ми и пока?жет светоно?сна А?нгела, я?сно глаго?люща: днесь спасе?ние ми?ру, я?ко воскре?се Христо?с, я?ко всеси?лен.
Песнь 5
Ирмо?с: У?тренюем у?треннюю глубоку?, и вме?сто ми?ра песнь принесе?м Влады?це, и Христа? у?зрим, пра?вды Со?лнце, всем жизнь возсия?юща.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Безме?рное Твое? благоутро?бие а?довыми у?зами содержи?мии зря?ще, к све?ту идя?ху, Христе?, весе?лыми нога?ми, Па?сху хва?ляще ве?чную.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Присту?пим, свещено?снии, исходя?щу Христу? из гро?ба я?ко Жениху?, и спра?зднуим любопра?зднственными чи?нми Па?сху Бо?жию спаси?тельную.
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
Глаго?ланная Де?во Отрокови?це, исто?чника Твоего? вои?стинну чудеса?, ужаса?ют челове?ков помышле?ние; па?че бо естества? суть, вся ве?рныя освяща?ющая.
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
Повествова? руно?, ма?нна и Силоа?м, и ка?мень точа?щь, Соломо?нов притво?р, благода?ть Твою?, Иорда?нския во?ды, и исто?чник самаряны?ни.
Сла?ва Отцу? и Сы?ну и Свято?му Ду?ху.
Ка?пли Твоя?, Отрокови?це Де?во, я?же исто?чника, и ме?ртваго оживи?ша, па?че сло?ва соде?янное и смы?сла; вся бо Твоя?, Всечи?стая, сло?во побежда?ют челове?ческое.
И ны?не и при?сно и во ве?ки веко?в. Ами?нь.
Стра?сти моя?, Отрокови?це, исцели?, кровотече?ния исто?чник изсуша?ющи, и лю?тое пла?мене возжже?ние, и здра?вия преложе?ние, исхо?дов сою?з, и чревотече?ние.
Катава?сия: У?тренюем у?треннюю глубоку?, и вме?сто ми?ра песнь принесе?м Влады?це, и Христа? у?зрим, пра?вды Со?лнце, всем жизнь возсия?юща.
Песнь 6
Ирмо?с: Снизше?л еси? в преиспо?дняя земли?, и сокруши?л еси? вереи? ве?чныя, содержа?щия свя?занныя, Христе?, и тридне?вен, я?ко от ки?та Ио?на, воскре?сл еси? от гро?ба.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Сохрани?в це?ла зна?мения, Христе?, воскре?сл еси? от гро?ба, ключи? Де?вы не вреди?вый в рождестве? Твое?м, и отве?рзл еси? нам ра?йския две?ри.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Спа?се мой, живо?е же и неже?ртвенное заколе?ние, я?ко Бог Сам Себе? во?лею приве?д Отцу?, совоскреси?л еси? всеро?днаго Ада?ма, воскре?с от гро?ба.
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
Словеса? Сло?ва, я?ко вои?стинну исто?чника, воспева?ем Тя, Чи?стая, прему?дрости бо глубину?, я?ко па?че сло?ва ражда?еши, пове?сивша на возду?се тече?ния, и зе?млю на воде?.
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
Подшла? еси? ле?ствиц несе?ние, отъе?млющее сокруше?ние и?же та?мо живопи?сцов, о всесвяты?й исто?чниче! спаса?яй лю?ди от тру?са до?му па?дшия.
Сла?ва Отцу? и Сы?ну и Свято?му Ду?ху.
Утро?бы неродя?щия непло?дством пре?жде, разреша?еши я?ве, исто?чника Твоего? струя?ми, и?бо я?ко роди?вшая Влады?ку всех, и рожде?ния подае?ши.
И ны?не и при?сно и во ве?ки веко?в. Ами?нь.
Ни сло?во, ни ум, ниже? язы?к Твое? возмо?гут, Чи?стая, Рождество? похвали?ти, но немощству?ют в Тебе?, и облича?ется филосо?фов че?стность, и ри?торов красота?.
Катава?сия: Снизше?л еси? в преиспо?дняя земли?, и сокруши?л еси? вереи? ве?чныя, содержа?щия свя?занныя, Христе?, и тридне?вен, я?ко от ки?та Ио?на, воскре?сл еси? от гро?ба.
Та?же:
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, / сме?ртию смерть попра?в / и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в. Трижды.
Го?споди, поми?луй. Трижды.
Сла?ва, и ны?не:
Конда?к Богоро?дицы, глас 8:
От неистощи?мыя Ты, исто?чниче богоблагода?тный, подае?ши ми, точа?щи во?ды Твоея? благода?ти, приснотеку?щий па?че сло?ва, я?ко бо Сло?во ро?ждшая па?че смы?сла, молю? Ти ся, ороси? мя благода?тию, да зову? Ти: ра?дуйся, водо? спаси?тельная.
Икос: Нескве?рная Богоро?дице, ро?ждшая Сло?во О?тчее, пре?жде век нетле?нно ро?ждшееся, разшири? моя? уста?, Чи?стая, спривнося?щи мя к Твоему? похвале?нию, я?ко да восхвалю? Тя, зовы?й исто?чнику Твоему? сия?: ра?дуйся, исто?чниче ра?дости непреста?емыя; ра?дуйся, то?че добро?ты неизрече?нныя. Ра?дуйся, неду?гов разли?чных разреше?ние; ра?дуйся страсте?й вся?ких потопле?ние. Ра?дуйся струе? светови?днейшая, здра?вы творя?щая ве?рныя; ра?дуйся водо? благода?тнейшая неду?гующим многоразли?чно. Ра?дуйся ча?ше ма?нны живото?чныя; ра?дуйся ба?не и не?ктарю богоизлия?нный. Ра?дуйся водо?, прему?дрости неве?дение отъе?млющая; ра?дуйся растворе?ние се?рдца, пи?щу боже?ственную излива?ющее. Ра?дуйся приста?нище неможе?ния источа?ющая; ра?дуйся пла?мень неду?гования угаша?ющая. Ра?дуйся водо? спаси?тельная.
Синаксарий
В пятницу Светлой Седмицы празднуем обновление храма Пресвятой Госпожи нашей Богородицы, именуемого «Живоносный Источник». Вспоминаем, сверх того, великих и естество превосходящих чудесах, что совершены в храме сем Матерью Божией.
Изначально храм сей был устроен царем Львом Великим, который именовался также Макелл. По сострадательному нраву своему человек добрый и весьма милостивый, он, будучи до восшествия на престол простолюдином, оказался однажды у места [где воздвигли впоследствии храм] и, встретив потерявшего зрение калеку, за руку его повел. И когда поравнялись с тем местом, мучимый жаждой слепец попросил Льва освежить его водою. Он же, зайдя в чащу леса (ибо место поросло различными деревьями и густым кустарником), принялся искать воду, а когда не нашел, отправился в огорчении назад. И на обратном пути был ему голос, словно свыше, который произнес: «Не должно, Лев, тебе печалиться, ибо вода рядом». И воротясь, искал опять, и когда весьма утомился, был ему снова голос, подобный первому: «Царь Лев, углубись в чащу и, набрав в пригорошни илистой воды, утоли жажду слепца. И помазав ему незрячие очи, тотчас узнаешь Кто Я, издавна обитающая на месте сем». Он поступил, как указывал голос, и слепец тотчас прозрел.
А после того, как Лев, по проречению Богоматери, стал царем, над источником сооружена была церковь, видимая поныне, и совершались на месте том многочисленные чудеса. Но когда по прошествии времени здесь же получил исцеление величайший самодержец ромеев Иустиниан, страдавший задержанием мочи, он, ревнуя о славе Матери Слова, возвел в Ее честь великолепный храм. Впоследствии храм этот, рассевшийся от бывших в разные годы землетрясений, спасли от разрушения Василий Македонянин и сын его Лев Мудрый, в чьи времена совершались от источника самые многочисленные чудеса.
Ибо он исцелял нарывы, мочекаменную болезнь, чахотку и множество других недугов: рак, различные кровотечения у цариц и иных женщин и всякого рода горячку, лихорадку трехдневную и прочие язвы. Разрешал он также бесплодных, и даром сего источника был родившийся у царицы Зои Константин Порфирогенет. Источник, однако, и мертвеца воскресил. Тот был родом из Фессалии и вот, отправившись к потоку, на пути скончался. Умирая и находясь при последнем издыхании, он поручает корабельщикам привезти его в храм Источника и, облив тремя кувшинами ключевой воды, там похоронить, что те и исполнили. И как только возлили воду, умерший воскрес. Впоследствии же, когда великий сей храм готов был обрушиться, явившаяся Богородица поддерживала его, доколе отовсюду, стекшийся туда народ наружу не выбрался. Та вода, стоило ее испить, прогоняла демонов и узников освобождала в темницах. У царя Льва Мудрого исцелила она мочекаменную болезнь, а у жены его Феофано укротила сильнейшую горячку. И брата царского, патриарха Стефана избавила от предрасположенности к чахотке, и патриарху Иерусалимскому Иоанну исправила поврежденный слух. Вылечила лютую лихорадку у патриарха Тарасия и матери его Магистриссы, а у сына Стилиана задержание мочи. Женщину по имени Схизена от непрерывного поноса освободила, а царь Роман из Лекапы этой же водой и расслабление, и запор желудка лечил, также и супруга его. В Халдии исцеляет Богоматерь монаха Пеперия и его ученика ради призывания Ее помощи, также и оклеветанных перед царем монахов Матфея с Мелетием. А кто расскажет о всех патрикиях, протоспафариях[1] и множестве иных? Так ради твердости в молитве и ради приношения благовоний получает помощь Стефан.
И какой язык поведает все, что вода сия произвела и доныне производит? А те чудеса, что сами мы в свое время видели, превосходят численностью дождевые капли, звезды и листья. Сверх всякого естества исцеляла она гноящиеся язвы, прободения и иные смертоносные раны, жар, проказу и увечья, врачевала также опухоли женские и большинство душевных страстей, равно как подслеповатость, бельма глазные и потемневшие хрусталики. У варяга Иоанна вылечила водянку и у другого варяга злокачественные нарывы, у монаха Мелетия едкую сыпь кожную, у Марка-иеромонаха удушье, что пятнадцать лет его мучило, а также у монаха Макария при схожих обстоятельствах мочекаменную болезнь. И множество иного есть, что совершила, совершает и не перестает совершать Матерь Божия.
По молитвам Твоей Матери, Христе Боже наш, помилуй нас.
Та?же:
Воскресе?ние Христо?во ви?девше, поклони?мся Свято?му Го?споду Иису?су, еди?ному Безгре?шному. Кресту? Твоему? покланя?емся, Христе?, и свято?е Воскресе?ние Твое? пое?м и сла?вим: Ты? бо еси? Бог наш, ра?зве Тебе? ино?го не зна?ем, и?мя Твое? имену?ем. Прииди?те, вси ве?рнии, поклони?мся свято?му Христо?ву Воскресе?нию: се? бо прии?де Кресто?м ра?дость всему? ми?ру. Всегда? благословя?ще Го?спода, пое?м Воскресе?ние Его?: распя?тие бо претерпе?в, сме?ртию смерть разруши?. Трижды.
Воскре?с Иису?с от гро?ба, я?коже прорече?, даде? нам живо?т ве?чный и ве?лию ми?лость. Трижды.
Песнь 7
Ирмо?с: О?троки от пе?щи изба?вивый, быв Челове?к, стра?ждет я?ко сме?ртен, и Cтра?стию сме?ртное в нетле?ния облачи?т благоле?пие, еди?н благослове?н отце?в Бог и препросла?влен.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Жены? с ми?ры богому?дрыя в след Тебе? теча?ху, Его?же я?ко ме?ртва со слеза?ми иска?ху, поклони?шася ра?дующияся Живо?му Бо?гу и Па?сху та?йную Твои?м, Христе?, ученико?м благовести?ша.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Сме?рти пра?зднуем умерщвле?ние, а?дово разруше?ние, ино?го жития? ве?чнаго нача?ло, и игра?юще пое?м Вино?внаго, еди?наго благослове?ннаго отце?в Бо?га и препросла?вленнаго.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Я?ко вои?стину свяще?нная и всепра?зднственная сия? спаси?тельная нощь, и светоза?рная, светоно?снаго дне воста?ния су?щи провозве?стница: в не?йже безле?тный Свет из гро?ба пло?тски всем возсия?.
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
Почерпи?те неду?гующии исцеле?ния; Всечи?стая бо то?чит от боже?ственнаго исто?чника сла?дость и?стинную, пото?к сла?дости вои?стинну вре?ющий, те?мже и ве?рою то?ки незави?стныяпоче?рпем вси.
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
Удивля?ют слы?шащия, Влады?чице, стра?нная Твоя? чудеса?, вся ве?рныя: немы?я бо и глухи?я, я?ко благоглаго?ливыя показу?ет вода? Твоя?, стра?ждущия же лю?те врачу?ет, и исцеле?ние да?рует.
Сла?ва Отцу? и Сы?ну и Свято?му Ду?ху.
Возво?диши от пе?щи скорбе?й, ороша?ющи вода?ми от стра?ннаго исто?чника, приступа?ющия к Тебе?, Чи?стая: карки?нския бо ра?ны свобожда?ется челове?к, прокаже?нна же исцеля?еши, и распале?ние угаси?ла еси? .
И ны?не и при?сно и во ве?ки веко?в. Ами?нь.
Ю?ноши и отрокови?цы Влады?чицу, и вси челове?цы ве?рою от души? восхва?лим све?тло; сокруше?ния бо гное?виц, и вре?ды лука?вых, и ото?ки, и разсла?бленнаго исцели?.
Катава?сия: О?троки от пе?щи изба?вивый, быв Челове?к, стра?ждет я?ко сме?ртен, и Cтра?стию сме?ртное в нетле?ния облачи?т благоле?пие, еди?н благослове?н отце?в Бог и препросла?влен.
Песнь 8
Ирмо?с: Сей нарече?нный и святы?й день, еди?н суббо?т царь и госпо?дь, пра?здников пра?здник и торжество? есть торже?ств: во?ньже благослови?м Христа? во ве?ки.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Прииди?те, но?ваго виногра?да рожде?ния, Боже?ственнаго весе?лия, в наро?читом дни Воскресе?ния, Ца?рствия Христо?ва приобщи?мся, пою?ще Его? я?ко Бо?га во ве?ки.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых.
Возведи? о?крест о?чи твои?, Сио?не, и виждь: се? бо приидо?ша к тебе?, я?ко богосве?тлая свети?ла, от за?пада, и се?вера, и мо?ря, и восто?ка ча?да твоя?, в тебе? благословя?щая Христа? во ве?ки.
Пресвята?я Тро?ице, Бо?же наш, сла?ва Тебе?.
О?тче Вседержи?телю, и Сло?ве, и Ду?ше, треми? соединя?емое во Ипоста?сех Естество?, Пресу?щественне и Пребоже?ственне, в Тя крести?хомся и Тя благослови?м во вся ве?ки.
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
Боже?ственную исто?чник и честну?ю во?ду излива?ет Твой Де?во; водны?х бо тече?ние вспяща?ет зело?, призыва?нием боже?ственным благода?ти. Те?мже тя почита?ем, исто?чниче, во ве?ки.
Пресвята?я Богоро?дице, спаси? нас.
Вси честну?ю живото?чную во?ду воспои?м му?дренне: злодыха?ния бо ток по страна?м уставля?ет, и свобо?дное твори?т происхожде?ние. О?ле Твои?х чуде?с, Чи?стая Богороди?тельнице!
Благослови?м Отца? и Сы?на и Свята?го Ду?ха, Го?спода.
Ка?я, Всепе?тая, восхва?лят уста? Рождества? Твоего? стра?нное? Но и ум кий бы чуде?с исто?чник изсле?довал, и сло?во изглаго?лало? Несть естеству? кре?пость, Твои?м чуди?тися.
И ны?не и при?сно и во ве?ки веко?в. Ами?нь.
Вся о Тебе? сме?рти держа?ва разори?ся внеза?пу, о Цари?це и Госпоже?, и?бо Царя? Безсме?ртнаго, живо?т Ты источи?ла еси?, во?ду, ма?нну, Христа? во ве?ки.
Катава?сия: Сей нарече?нный и святы?й день, еди?н суббо?т царь и госпо?дь, пра?здников пра?здник и торжество? есть торже?ств: во?ньже благослови?м Христа? во ве?ки.
Припев:
Вели?чит душа? моя? воскре?сшаго тридне?вно от гро?ба, Христа? Жизнода?вца.
Песнь 9
Ирмо?с: Свети?ся, свети?ся, но?вый Иерусали?ме: сла?ва бо Госпо?дня на тебе? возсия?. Лику?й ны?не и весели?ся, Сио?не. Ты же, Чи?стая, красу?йся, Богоро?дице, о воста?нии Рождества? Твоего?.
Припевы: Вели?чит душа? моя? во?лею страда?вша, и погребе?нна, и воскре?сшаго тридне?вно от гро?ба.
Христо?с но?вая Па?сха, же?ртва жива?я, А?гнец Бо?жий, взе?мляй грехи? ми?ра.
А?нгел вопия?ше Благода?тней: Чи?стая Де?во, ра?дуйся! И па?ки реку?: ра?дуйся! Твой Сын воскре?се тридне?вен от гро?ба, и ме?ртвыя воздви?гнувый: лю?дие, весели?теся.
Возбуди?л еси?, усну?в, ме?ртвыя от ве?ка, ца?рски рыка?вый я?ко от Иу?ды лев.
О Боже?ственнаго, о любе?знаго, о сладча?йшаго Твоего? гла?са! С на?ми бо нело?жно обеща?лся еси? бы?ти до сконча?ния ве?ка, Христе?: Его?же, ве?рнии, утвержде?ние наде?жды иму?ще, ра?дуемся.
Припевы: Магдали?на Мари?я притече? ко гро?бу, и Христа? ви?девши, я?ко вертогра?даря вопроша?ше.
А?нгел облиста?яй жена?м вопия?ше: преста?ните от слез, я?ко Христо?с воскре?се.
Христо?с воскре?се, смерть попра?вый и ме?ртвыя воздви?гнувый: лю?дие, весели?теся.
О Па?сха ве?лия и свяще?ннейшая, Христе?! О му?дросте, и Сло?ве Бо?жий, и си?ло! Подава?й нам и?стее Тебе? причаща?тися в невече?рнем дни Ца?рствия Твоего?.
Припев: Ра?дуйся, Де?во, ра?дуйся, ра?дуйся, Благослове?нная, ра?дуйся, Препросла?вленная: Твой бо Сын воскре?се тридне?вен от гро?ба.
Во?ды вся превосхо?дит, Отрокови?це Чи?стая, исто?чника Твоего? вода?, я?ве да?рующая свобожде?ние неду?гов лю?тых, и душа?м вся?кое здра?вие, я?ко па?че естества? излива?емая.
Припев: Ра?дуйся, Де?во, ра?дуйся, ра?дуйся, Благослове?нная, ра?дуйся, Препросла?вленная: Твой бо Сын воскре?се тридне?вен от гро?ба.
Во?ды вся превосхо?дит, Отрокови?це Чи?стая, исто?чника Твоего? вода?, я?ве да?рующая свобожде?ние неду?гов лю?тых, и душа?м вся?кое здра?вие, я?ко па?че естества? излива?емая.
Припев: Ра?дуйся, Де?во, ра?дуйся, ра?дуйся, Благослове?нная, ра?дуйся, Препросла?вленная: Твой бо Сын воскре?се тридне?вен от гро?ба.
Реши?тель неду?гов но?вый се Силоа?м, исто?чника Твоего?, Де?во, зрим вси: о?чи бо прие?млет огня?, вси же здра?вие при?сно к животу? прие?млем.
Припев: Ра?дуйся, Де?во, ра?дуйся, ра?дуйся, Благослове?нная, ра?дуйся, Препросла?вленная: Твой бо Сын воскре?се тридне?вен от гро?ба.
Здра?вия и? щущии притецы?те ко исто?чнику; Отрокови?ца бо Де?ва жи?тельствует при воде?. Лику?й и весели?ся ве?рных мно?жество си?це, я?коже подоба?ет, и?же бо прии?дет к хра?му, воздая?ние проше?ний прие?млет.
Припев: Ра?дуйся, Де?во, ра?дуйся, ра?дуйся, Благослове?нная, ра?дуйся, Препросла?вленная: Твой бо Сын воскре?се тридне?вен от гро?ба.
Возвы?сися исто?чника Твоего? вода? вы?ше небе?с, и земли? бе?здны то?ки претече?; сия? есть пи?ща души?, питие? ве?рных, мед из ка?мене, и ма?нны раздая?ние.
Припев: Ра?дуйся, Де?во, ра?дуйся, ра?дуйся, Благослове?нная, ра?дуйся, Препросла?вленная: Твой бо Сын воскре?се тридне?вен от гро?ба.
Весели?ши Де?во царя? преесте?ственне, источа?ющи благода?ть от исто?чника присносу?щную, сему? подава?ющи на враги? кре?пость, побе?ды при?сно, здра?вие и мир, и проше?ний исполне?ние.
Припев: Вели?чит душа? моя? воскре?сшаго тридне?вно от гро?ба, Христа? Жизнода?вца.
Катава?сия: Свети?ся, свети?ся, но?вый Иерусали?ме: сла?ва бо Госпо?дня на тебе? возсия?. Лику?й ны?не и весели?ся, Сио?не. Ты же, Чи?стая, красу?йся, Богоро?дице, о воста?нии Рождества? Твоего?.
Та?же:
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, сме?ртию смерть попра?в и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в. Трижды.
Го?споди, поми?луй. Трижды.
Сла?ва, и ны?не:
Ексапостила?рий Па?схи:
Пло?тию усну?в, я?ко мертв, Царю? и Го?споди, тридне?вен воскре?сл еси?, Ада?ма воздви?г от тли, и упраздни?в смерть: Па?сха нетле?ния, ми?ра спасе?ние. Трижды.
Ексапостила?рий Исто?чника:
Исто?чник еси? вои?стинну воды? живы?я, Влады? чице, измыва?еши у?бо неду?ги душ и теле?с лю?тыя, прикоснове?нием Твои?м еди?ным то?кмо, во?ду спасе?ния Христа? излива?ющи.
ХВАЛИ?ТНЫ
Глас 6:
Вся?кое дыха?ние да хва?лит Го?спода. Хвали?те Го?спода с небе?с, хвали?те Его? в вы?шних. Тебе? подоба?ет песнь Бо?гу. Хвали?те Его?, вси А?нгели Его?, хвали?те Его?, вся Си?лы Его?. Тебе? подоба?ет песнь Бо?гу.
На 6: Сотвори?ти в них суд напи?сан. Сла?ва сия? бу?дет всем преподо?бным Его?.
Крест Твой, Го?споди, жизнь и воскресе?ние лю?дем Твои?м есть, и наде?ющеся нань, Тебе? воскре?сшаго Бо?га на?шего пое?м: поми?луй нас.
Хвали?те Бо?га во святы?х Его?, хвали?те Его? во утверже?нии си?лы Его?.
Погребе?ние Твое?, Влады?ко, рай отве?рзе ро?ду челове?ческому: и от истле?ния изба?вльшеся, Тебе? воскре?сшаго Бо?га на?шего пое?м: поми?луй нас.
На 4: Хвали?те Его? на си?лах Его?, хвали?те Его? по мно?жеству вели?чествия Его?.
Со Отце?м и Ду?хом Христа? воспои?м, воскре?сшаго из ме?ртвых, и к Нему? вопии?м: Ты Живо?т еси? наш и Воскресе?ние, поми?луй нас.
Хвали?те Его? во гла?се тру?бнем, хвали?те Его? во псалти?ри и гу?слех.
Тридне?вен воскре?сл еси?, Христе, от гро?ба я?коже пи?сано есть, совоздви?гнувый пра?отца на?шего. Те?мже Тя и сла?вит род челове?ческий, и воспева?ет Твое? воскресе?ние.
Глас 2:
Хвали?те Его? в тимпа?не и ли?це, хвали?те Его? во стру?нах и орга?не.
Вода? исто?чника, спаси?тельная есть всем немощству?ющим; присту?пим ве?рою, благода?ть почерпе?м.
Хвали?те Его? в кимва?лех доброгла?сных, хвали?те Его? в кимва?лех восклица?ния. Вся?кое дыха?ние да хва?лит Го?спода.
Кла?дязь живото?чный исто?чника безсме?ртнаго, приступа?ющим любо?вию, исцеле?ний подае?т излия?ние неисчерпа?емое.
Хвали?те Его? в тимпа?не и ли?це, хвали?те Его? во стру?нах и орга?не.
Укрепля?ет ду?ши вода? Де?выя, и?же в скве?рнах страсте?й, притеце?м ко Отрокови?це, и сия? измы?ем.
Хвали?те Его? в кимва?лех доброгла?сных, хвали?те Его? в кимва?лех восклица?ния. Вся?кое дыха?ние да хва?лит Го?спода.
Ру?чка свяще?нная, и ма?нна незави?стная из пречи?стыя утро?бы, излива?ет Влады?ку, потре?бу вся?ческую поче?рпем.
Стихиры Пасхи, глас 5:
Стих: Да воскре?снет Бог, и расточа?тся врази? Его?.
Па?сха свяще?нная нам днесь показа?ся: Па?сха но?ва свята?я, Па?сха та?инственная, Па?сха всечестна?я, Па?сха, Христо?с Изба?витель, Па?сха непоро?чная, Па?сха вели?кая, Па?сха ве?рных, Па?сха, две?ри ра?йския нам отверза?ющая, Па?сха, всех освяща?ющая ве?рных.
Стих: Я?ко исчеза?ет дым, да исче?знут.
Прииди?те от виде?ния, жены? благове?стницы, и Сио?ну рцы?те: приими? от нас ра?дости благове?щения Воскресе?ния Христо?ва; красу?йся, лику?й и ра?дуйся, Иерусали?ме, Царя? Христа? узре?в, из гро?ба, я?ко Жениха?, происходя?ща.
Стих: Та?ко да поги?бнут гре?шницы от лица? Бо?жия, а пра?ведницы да возвеселя?тся.
Мироно?сицы жены?, у?тру глубоку?, предста?вша гро?бу Живода?вца, обрето?ша А?нгела, на ка?мени седя?ща, и той, провеща?в им, си?це глаго?лаше: что и?щете Жива?го с ме?ртвыми? Что пла?чете Нетле?ннаго во тли? Ше?дше, пропове?дите ученико?м Его?.
Стих: Сей день, его?же сотвори? Госпо?дь, возра?дуемся и возвесели?мся вонь.
Па?сха кра?сная, Па?сха, Госпо?дня Па?сха, Па?сха всечестна?я нам возсия?. Па?сха, ра?достию друг дру?га обы?мем. О Па?сха! Избавле?ние ско?рби, и?бо из гро?ба днесь, я?ко от черто?га возсия?в, Христо?с жены? ра?дости испо?лни, глаго?ля: пропове?дите апо?столом.
Сла?ва, и ны?не:
Воскресе?ния день, и просвети?мся торжество?м, и друг дру?га обы?мем; рцем: бра?тие, и ненави?дящим нас прости?м вся Воскресе?нием, и та?ко возопии?м: Христо?с воскре?се из ме?ртвых, сме?ртию смерть попра?в и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в.
Та?же:
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, сме?ртию смерть попра?в и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в. Трижды.
Го?споди, поми?луй. 40.
Сла?ва, и ны?не:
Го?споди, поми?луй. 12.
Сла?ва, и ны?не:
Утверди?, Бо?же, святу?ю правосла?вную ве?ру правосла?вных христиа?н во век ве?ка.
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, сме?ртию смерть попра?в и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в. Трижды.
Отпу?ст
Христе?, воскресы?й из ме?ртвых, сме?ртию смерть попра?вый и су?щим во гробе?х живо?т дарова?вый, и?стинный Бо?же наш, моли?твами Пречи?стыя Твоея? Ма?тере и всех святы?х, поми?луй и спаси? нас, я?ко Благ и Человеколю?бец. Аминь.
Христос Воскресе! Воистину Воскресе!
Христо?с воскре?се из ме?ртвых, сме?ртию смерть попра?в и су?щим во гробе?х живо?т дарова?в. Трижды.
И нам дарова? живо?т ве?чный, покланя?емся Его? тридне?вному Воскресе?нию.
Вели?каго господи?на и отца? на?шего Кири?лла, / Святе?йшаго Патриа?рха Моско?вскаго и всея? Руси?, / и господи?на на?шего высокопреосвяще?ннейшаго и?мярек, / митрополи?та [или?: архиепи?скопа; или?: преосвяще?ннейшаго и?мярек, епи?скопа] [его?же есть о?бласть], / настоя?теля, бра?тию и прихо?жан свята?го хра?ма на?шего, / домоча?дцы на?ша и вся правосла?вныя христиа?ны, / Го?споди, сохрани? их на мно?гая ле?та.
[1] Первый из оруженосцев, знатный чин при греческом царском дворе.
О! Как! святой Григорий Богослов (329 — 389, 60 лет; близкий друг святого Василия Великого) говорит всякому человеку о храме! мол, у нас в жизни были три дороги: одна дорога вела к мудрецам-духовным — в храм… вторая вела к мудрецам внешних наук — в их школы… а тертью дорогу выбирали те, кому хотелось праздников-удовольствий и проч. развлечений. Мы же шли по первому пути… — с радостью.
Радость-то какая! Христос Воскресе…